Jag...

Jag heter Sara och har jobbat på mellanstadiet i över 20 år. Jag försöker ha bildlektioner som har anknytning till det vi jobbar med i andra ämnen så bild inte blir ett enskilt ämne.
Alla bilder på bloggen har jag eller elever målat, förutom de från kända konstnärer förstås...
Jag inspireras av naturen, böcker , konstutställningar, andra bloggar, kolleger mm.
Jag sorterar bilderna efter teknik, motiv, ämne och den årskurs jag tycker är mest lämplig. Jag har använt uppgifterna i 4-6 men naturligtvis kan man använda en del även i andra åldersgrupper.

OBS! Tar tacksamt emot kommentarer om förbättringar, förändringar mm
Jag nås på mejladress saragote@hotmail.com

OBS ! Finns nu också på instagram frökenbildsblogg

lördag 30 maj 2015

Smaskigt med pointillism


Pointillism är en konstform eller snarare konstteknik där man bildar ett motiv av massa små prickar-
point= prick eller punkt
Denna konstform växte fram under impressionism och de mest kända konstnärerna i denna "ism" är George Seurat och Paul Signac 
Roligt att jämföra med dataskärmens pixlar som ju på nära håll bara består av massa prickar...

George Seurat 1859-1891






















Vi målade kakor, glassar och bakelser med denna teknik .I stället för att använda pensel där prickarna lätt flyter ihop hade vi tops som fungerade väldigt bra. Mycket färg och lite vatten, skissa helst inte först

Detta behövs: vattenfärg, vatten och tops

















2 kommentarer:

  1. Hej! Skulle du vilja skriva lite info om bilden näst högst upp som föreställer en man. Typ när den gjordes. Vem som gjorde den vad den ska symbolisera osv.
    Tack för snabbt svar!
    Mvh

    SvaraRadera