Jag...

Jag heter Sara och har jobbat på mellanstadiet i över 20 år. Jag försöker ha bildlektioner som har anknytning till det vi jobbar med i andra ämnen så bild inte blir ett enskilt ämne.
Alla bilder på bloggen har jag eller elever målat, förutom de från kända konstnärer förstås...
Jag inspireras av naturen, böcker , konstutställningar, andra bloggar, kolleger mm.
Jag sorterar bilderna efter teknik, motiv, ämne och den årskurs jag tycker är mest lämplig. Jag har använt uppgifterna i 4-6 men naturligtvis kan man använda en del även i andra åldersgrupper.

OBS! Tar tacksamt emot kommentarer om förbättringar, förändringar mm
Jag nås på mejladress saragote@hotmail.com

OBS ! Finns nu också på instagram frökenbildsblogg

söndag 11 oktober 2015

Höstträd eller bara konstträd...

Eloise Renouf är en engelsk designer och illustratör som gett ut flera böcker som visar hur man kan rita saker från naturen .I boken "20 ways to draw a tree". Hon har också gjort collage som jag inspirerades av här.
Tänkte jag skulle göra denna uppgift i klassen när vi hade massa papper med halvtråkiga färger kvar. De "tråkiga" färgerna kan ju också bli väldigt fina men vill man göra uppgiften som höstträd kan man ju välja höstfärger i stället.

Behövs:

Färgade papper
Sax
Tunn svart tushpenna
Lim

1. Klipp ut trädkronor i olika färger och storlekar



2. Gör grenar i olika mönster, krulliga, raka, runda….



3. Montera kronorna och måla stam på de främsta träden


VOILA! De tråkiga färgerna blev inte alls så tråkiga längre! 

1 kommentar:

  1. Underbar uppgift, börjar lite "tråkigt" men ger fint resultat.
    Stort Tack - ville ha något mer än att bara trycka löv nu i hösttider!

    SvaraRadera