Jag...

Jag heter Sara och har jobbat på mellanstadiet i över 20 år. Jag försöker ha bildlektioner som har anknytning till det vi jobbar med i andra ämnen så bild inte blir ett enskilt ämne.
Alla bilder på bloggen har jag eller elever målat, förutom de från kända konstnärer förstås...
Jag inspireras av naturen, böcker , konstutställningar, andra bloggar, kolleger mm.
Jag sorterar bilderna efter teknik, motiv, ämne och den årskurs jag tycker är mest lämplig. Jag har använt uppgifterna i 4-6 men naturligtvis kan man använda en del även i andra åldersgrupper.

OBS! Tar tacksamt emot kommentarer om förbättringar, förändringar mm
Jag nås på mejladress saragote@hotmail.com

OBS ! Finns nu också på instagram frökenbildsblogg

söndag 8 november 2015

Afrikansk konst, hus och djur

När jag försökte ta reda på fakta om afrikanska stammar stötte jag på Ndbele-folket och dess fantastiska konst.
Ndbele-folket är ett folkslag som tillhör bantu-folket, den största folkgruppen söder om ekvatorn. Ndbele-folket lever främst i Zimbabwe och Sydfarika och de har en särskild kultur. De målade till exempel fantastiska mönster på sina lerhus, ett sätt att kommunicera och förmedla budskap som bara de svarta förstod. Det var framför allt kvinnorna som målade och förde traditionen vidare.




Ett lektionsförslag är att måla ett hus med typiskt ndbele-mönster.
Steg 1 är att rita mönstret, helst med linjal och fyll i med svart tushpenna







Steg 2 Färglägg fälten med pastellkritor, måla taket som gräs
Jag har satt emballagepapper som dörr och fönster









Ett annat lektionsförslag är att måla ram i olika  mönster, sök på tex "ndbele pantern" och sen måla motiv från Afrika, förslagsvis olika djur i ramen.




1. Måla mönster, använd linjal







2.Färglägg mönster, här i vattenfärg






3. Fyll gärna i konturerna med svart tushpenna






4. Måla ett afrikanskt motiv, till exempel djur i ramen
Denna uppgift kräver minst 2 lektioner för att det ska bli bra resultat








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar